Over ons

Onderstaand interview komt uit Ruud’s Music Magazine, editie december 2017.

Nieuwe kapel uit Limburg met ervaren muzikanten brengt mix van Mährische en Böhmische muziek

De Mährländer: een nieuwe blaaskapel, uit het Limburgse land. De kapel is niet specifiek aan een bepaalde plaats gebonden. De muzikanten van De Mährländer hebben allemaal hun sporen dik verdiend in blaaskapellenland. Na de start in de zomer van 2016 is hard gewerkt om de bezetting compleet te krijgen. Dat is grotendeels gelukt, maar er zijn nog twee vacatures beschikbaar en wel voor een trombonist en bassist. De repetities, eenmaal per twee weken, worden gehouden in Grevenbicht. Tijdens dit interview waren de drie oprichters aanwezig: slagwerker Nol Palmen en de twee tenorhoornspelers Maurice Hennissen en Frank van den Heuvel. Tijdens het gesprek komt duidelijk naar voren dat het oprichten van een kapel méér betekent dan het bij elkaar brengen van pakweg 10 uitstekende muzikanten. Bekendheid verwerven is belangrijk punt, daarvoor is dit interview natuurlijk al een belangrijk starpunt.

Vooraf: waar liggen jullie muzikale roots?

Maurice: “Reeds op zeer jonge leeftijd ben ik begonnen aan mijn muziekopleidingen bij de harmonie van Wessem. Aanvankelijk op trompet. Dit instrument werd al redelijk snel werd verruild voor een euphonium. Toen ik niet veel later de blaaskapel uit hetzelfde Wessem had gehoord, wist ik meteen: dat wil ik ook. En dat is altijd zo gebleven tot een jaar of vijf geleden, toen ik besloot een andere passie te gaan uitoefenen en daarvoor de muziek te verlaten. Maar het feit dat we hier nu samen zitten zegt genoeg denk ik… muziek zit gewoon in mijn hart.”

Frank: “Op dit moment ben ik nog steeds actief bij de Stokkemer Stadsmuzikanten uit het Belgische Stokkem. Daarvoor was ik ook lid van de Knapkookblaozers en de Glabbeker Muzikanten, en ook nog van de Crombacher Muzikanten. Die laatste kapel is in 2004 nog Europees Kampioen geworden. Dat was een mooi belevenis”.

Nol: “Mijn roots liggen bij de fanfare van Stramproy, als slagwerker. Bij een kapel uit Maaseik ben ik meer dan 30 jaar slagwerker geweest. Rond het jaar 2002 zijn we gestopt. Daarna heb ik nog in verschillende kapellen gespeeld.”

Wanneer is het idee ontstaan om een nieuwe kapel op te richten?

Maurice: “Nol, Frank en ik stonden bij elkaar tijdens het blaaskapellenfestival in Kessenich, bij het optreden van de Tsjechische blaaskapel Gloria. Dat was eind april 2016. Nol en ik waren al enkele jaren niet meer actief bij een blaaskapel, en tja…. dat gaat net zo lang goed totdat je de muziek weer hoort. En zo kwamen we op het idee om een nieuwe formatie samen te stellen. Al speelde die gedachte al langer, we hebben toen besloten dat idee niet meer langer te onderdrukken. Met als doel: gewoon, omdat het zo is, heel goede muziek maken met maximaal zes tot tien optredens per jaar.”

Kiezen jullie voor zang of geen zang?

Nol: “Zang vinden we gevaarlijk. Kijk, we zijn niet tegen zang, maar een zanger of zangeres dient de taal, zeker wanneer je over de Tsjechische taal spreekt, wel te begrijpen. Als je niet weet waarover je zingt, dan kun je het volgens mij ook niet goed overbrengen. Goede zangers of zangeressen zijn bovendien dun gezaaid en lastig te vinden voor dit genre muziek. Daarom hebben we besloten zonder zang op te treden. Wat ik persoonlijk heel mooi vindt mét zang, dat is de Stremtal Polka, en dan met meerstemmige mannenzang. Wellicht dat we dit met De Mährländer eens kunnen oefenen.”


Jullie hebben de bezetting compleet, op een trombonist na. Hoe gaan jullie nu verder om bekend te worden in de blaaskapellenwereld?

Frank: “De bezetting bestaat momenteel uit 2 klarinettisten, 2 baritons/tenorhoorns, 3 trompetten, 1 kleinkoper begeleiding, 1 bassist en slagwerk. Tien personen dus. We streven naar een bezetting van minimaal 11 muzikanten. Naast het vinden van een trombonist hebben we een andere uitdaging, namelijk als nieuwkomer bekendheid verwerven zodat we meerdere optredens kunnen verzorgen. Dat is nog niet zo gemakkelijk. We merken dat de diverse festivals al zeer lang van te voren hun programma hebben samengesteld, soms al tot in 2019. Daarnaast moet de muziekwereld ook op de hoogte zijn van ons bestaan, het gros zal het nog niet weten.”

Nol: “En dan ga je jezelf de vraag stellen: “Hoe kunnen we dit nu aanpakken? De beste promotie is uiteraard om ons te laten zien op diverse podiums, maar dan moet je daar wel geraken. Vanaf daar zal het zich volgens ons motto ‘Gewoon omdat het zo is’, vanzelf ontwikkelen.”

Welke muziekstijlen brengen jullie? Wat is de betekenis van jullie naam?

Maurice: “Ons hart ligt bij de betere Mährische blaasmuziek, zoals de naam al een beetje doet vermoeden. Met betere bedoel ik nummers die echt aankomen bij het publiek middels een zorgvuldig samengesteld programma dat garant staat voor veel variëteit. Van opzwepend tot kippenvelmomenten, alles komt aan bod. Böhmische muziek zal er ook tussen zitten, gewoon omdat hier zoveel moois bij zit en dit het programma verrijkt. Daarnaast houden we ook steeds rekening mee met het specifieke karakter van het evenement waar we optreden, en letten we op de voorkeur van het aanwezige publiek. Na zo veel jaren ervaring hebben we daar wel een bepaalde “feeling” voor ontwikkeld. Een optreden is pas geslaagd als iedereen een geweldige beleving heeft gehad en er nog lang aan terug denkt.”


Wie is jullie kapelmeester en wie verzorgt de presentatie?

Maurice: “De muzikale leiding is in handen van klarinettist Dennis Lebens. Hij is beroepsmatig actief in de muziekwereld en vindt deze muziek net als wij fantastisch, daarmee zijn we natuurlijk wel gezegend. Erik Bresser, eveneens klarinettist, is onze spreekstalmeester.”

Hoe selecteren jullie de muziek die jullie spelen?

Frank: “Maurice, Nol en ik vormen samen de muziekcommissie. We kiezen gezamenlijk nummers uit die zowel voor het publiek als voor onszelf aangenaam zijn om naar te luisteren. Er is zoveel moois dat het absoluut geen probleem is om die muziek op de lessenaar te krijgen, maar de keuze dient wel aan te slaan bij het publiek. En daarmee houden we rekening bij ons overleg.”


Tot slot, waarom is het een goed idee dat blaaskapellen en organisaties nu de telefoon pakken en jullie uitnodigen voor een optreden?

Nol: “Dat zou mooi zijn. Een keuze voor De Mährländer betekent zondermeer een hoog muzikaal niveau, goed in het gehoor liggende muziekstukken én een kapel met een vlotte uitstraling op het podium.”